
Újra elérhető az M&S weboldala, kezdődhet a böngészés
A Marks & Spencer weboldala végre újra elérhető, miután a felhasználók több órán át nem tudtak böngészni rajta. Az ügyfelek már hetek óta nem tudtak online rendeléseket leadni, mivel a kiskereskedő a legutóbbi kibertámadás következményeivel küzdött. A probléma szerdán este súlyosbodott, amikor a weboldal teljesen elérhetetlenné vált. A látogatók egy üzenetet láthattak, amelyben a cég elnézést kért a kellemetlenségekért, és tájékoztatta őket, hogy frissítéseket végeznek, így hamarosan újra elérhetővé válik a weboldal. Csütörtök reggel 7 óra körül a cég megerősítette, hogy a weboldal ismét használható, miután néhány éjszakai frissítést elvégeztek.
A Marks & Spencer szerdai közleménye szerint a kibertámadás várhatóan körülbelül 300 millió fonttal csökkenti az idei profitot. Bár ennek egy része biztosításból fedezhető, a számok meghaladták az elemzők várakozásait. A cég hozzátette, hogy online szolgáltatásaik a nyárig továbbra is zavarokkal fognak küzdeni, és a normális működéshez való fokozatos visszatérésre számítanak. A támadás következtében néhány személyes ügyféladat is ellopásra került, beleértve telefonszámokat, lakcímeket és születési dátumokat. A Marks & Spencer biztosította vásárlóit, hogy az adatlopás nem érintette a felhasználható bankkártya- vagy fizetési adatokat, illetve semmilyen fiókhoz tartozó jelszót, ám hozzátették, hogy az online rendelési előzmények között lehetnek eltulajdonított információk.
A kibertámadás az ünnepi hétvégén történt, amely elsőként a személyes átvételi és érintés nélküli fizetési lehetőségeket érintette. Néhány nappal később a Marks & Spencer felfüggesztette az összes online rendelést. Stuart Machin, a cég vezérigazgatója nyilatkozatában kifejtette, hogy az elmúlt hetekben egy rendkívül kifinomult és célzott kibertámadást kezeltek, amely egy korlátozott ideig tartó zűrzavart okozott. A rendőrség egy hírhedt angol nyelvű hackercsoport, a Scattered Spider nyomozására összpontosít. A BBC értesülései szerint ugyanez a csoport állhatott a Co-op és a Harrods ellen végrehajtott támadások mögött, de a Marks & Spencer szenvedett a legnagyobb mértékben.
Csütörtök reggel a cég azzal kapcsolatban, hogy a weboldaluk újra elérhető, közölte: „Weboldalunk nyitva áll a böngészéshez. Ahogy dolgozunk azon, hogy visszaállítsuk a dolgokat a normális kerékvágásba, néhány éjszakai frissítést végzünk.” A Marks & Spencer helyzete különösen aggasztó, mivel az ügyfeleik már csaknem egy hónapja nem tudnak online rendeléseket leadni a kibertámadás következtében.
A kibertámadások elleni védekezés területén egy új szintézis hang is bevezetésre kerül Skócia vonatain, hogy az utasok számára közvetítse az onboard bejelentéseket, jelezve, hogy a katonai szektorban szerzett éberség hasznos lehet a kiberbiztonsági iparban is. A Marks & Spencer nehéz helyzetben van, hiszen a versenytársak, köztük az AI vállalatok, folyamatosan új kihívások elé állítják őket. Az ügyfelek számára a legfontosabb, hogy a cég mihamarabb helyreállítsa online szolgáltatásait, és a jövőben is biztosítsa adataik védelmét. A cég számára kiemelkedő prioritás, hogy helyreállítsák a vásárlók bizalmát, miközben a kibertámadások elleni védekezésre is hangsúlyt helyeznek.
