Gazdaság,  Hírek

M&S leállítja az online rendeléseket és visszatérítéseket indít a kibertámadás után

A Marks & Spencer (M&S) legfrissebb bejelentése szerint a cég leállította online rendeléseit, mivel a vállalat komoly nehézségekkel küzd a legutóbbi kibertámadás következtében. Az incidensre múlt hétvégén derült fény, amikor az első vásárlók problémákról számoltak be, és kedden a cég megerősítette, hogy „kibertámadással” állnak szemben. Azóta az M&S teljesen felfüggesztette weboldalán és applikációjában a rendelések leadását, beleértve az élelmiszer- és ruházati termékek szállítását is. A cég azokat a rendeléseket, amelyeket pénteken adtak le, visszatéríti a vásárlóknak.

A hír bejelentése után az M&S részvényei öt százalékkal estek, majd később valamelyest helyreálltak. Szombat reggel az online rendeléseket továbbra is felfüggesztették. Az M&S közleményében elnézést kért az ügyfelektől a kellemetlenségek miatt, és hangsúlyozta, hogy tapasztalt csapata, amelyet vezető kibert biztonsági szakértők támogatnak, keményen dolgozik az online vásárlási lehetőségek helyreállításán. A cég kifejezte háláját a vásárlók, munkatársak és partnerek megértéséért és támogatásáért.

A boltjaik azonban nyitva maradtak a kibertámadás ellenére is, így a vásárlók személyesen is tudnak vásárolni. Az M&S korábban olyan problémákkal is küzdött, amelyek a kontaktmentes fizetéseket, a Click & Collect szolgáltatást, valamint a ajándékkártyával történő vásárlásokat érintették. Az online rendelés felfüggesztése óta az M&S reagált a közösségi médiában megjelenő bejegyzésekre, tájékoztatva a vásárlókat, hogy ezek a problémák továbbra is fennállnak. Például közölték, hogy ajándékkártyák, e-ajándékkártyák és hitelesítési nyugták nem használhatók jelenleg sem üzletekben, sem online vásárláskor. Ugyanakkor hozzátették, hogy ha valaki már megkapta az értesítést egy átvételre kész termékről, akkor az boltban való átvétel lehetséges.

Néhány vásárló azonban bírálta a céget az üzemzavar kezelésének módja miatt, különösen a vásárlókkal való kommunikáció terén. Egy felhasználó arról számolt be, hogy miután azt mondták neki, hogy a problémát az ajándékkártyákkal megoldották, az üzletbe érkezve ismét elutasították. Ez már a negyedik nap volt, hogy próbálkozott az ajándékkártyája használatával. A nehézségek ellenére egyesek dicsérték az üzletekben dolgozó alkalmazottakat a szolgáltatásuk miatt, és arra kérték a vásárlókat, hogy ne a dolgozókon vezessék le a frusztrációikat. Ugyanakkor sokan továbbra is kérdéseket tettek fel azzal kapcsolatban, hogy a folyamatban lévő vásárlások, rendelések és visszatérítések hogyan érintettek a kibertámadás következményei miatt.

Érdekes módon az online élelmiszerkereskedő, az Ocado, amely M&S élelmiszereket árusít, nem érintett a problémákban, mivel teljesen különböző rendszeren működik. Az Információs Biztos Irodájának (ICO) szóvivője elmondta a BBC-nek, hogy az M&S „értékeli az információt”, miután a cég bejelentette az incidenst. Az M&S korábban kedden közölte, hogy értesítette a Nemzeti Kibervédelmi Központot (NCSC) az esetről, és a Nemzeti Bűnüldöző Ügynökség (NCA) is együttműködik a NCSC-vel a cég támogatása érdekében.

A pénteki befektetői frissítésben az M&S kijelentette, hogy az online rendelés leállítása része a „proaktív intézkedéseknek” az incidens kezelésére. A cég szakértői csapata rendkívül keményen dolgozik az online műveletek helyreállításán, hogy a vásárlók továbbra is jól kiszolgálva legyenek. A kibertámadás következményei kapcsán a szakértők spekulálnak arról, hogy mi állhat a háttérben. Nathaniel Jones, a Darktrace kiberbiztonsági cég biztonsági és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős alelnöke hangsúlyozta, hogy az M&S online értékesítésének leállítása jól mutatja, hogy ezek a támadások milyen gyorsan képesek megbénítani a kiskereskedelmi műveleteket mind digitális, mind fizikai csatornákon. William Wright a Closed Door Security kiberbiztonsági cégtől úgy véli, hogy a helyzet „jelentős hatással” lehet a cég pénzügyi teljesítményére, hiszen az adatok szerint az üzlet forgalmának közel egynegyede online történik.

A Marks & Spencer nem az egyetlen nagy márka, amely az utóbbi hónapokban komoly zűrzavarral nézett szembe az online szolgáltatásaiban. A Morrisons tavaly karácsonykor hatalmas problémákkal küzdött, amikor a rendeléseket törölték, és a kedvezményeket nem alkalmazták. Ezután az év első két hónapjában két jelentős banki üzemzavar következett be, ami sokak számára kifizetési problémákat okozott. A Barclays januárban tapasztalt súlyos informatikai problémái miatt az applikáció és az online banki szolgáltatások is leálltak, amiért a bank 12,5 millió font kártérítést is kaphat.

A NCSC arra figyelmezteti a cégeket, hogy ellenőrizzék az IT segítségnyújtó központ „jelszó-visszaállító folyamatát”, mivel a hackerek a kiskereskedőket célozzák meg. Az M&S kibertámadása utáni események hátterében tehát komoly problémák húzódnak meg, és a cég vezetője sajnálatát fejezte ki a vásárlók felé a zűrzavar miatt, amely az online műveletek leállításához vezetett. A cég azonban nem árulta el, ki hajtotta végre a támadást, vagy mikor állnak helyre a rendszereik, ami arra utal, hogy a helyzet komoly. A BBC információi szerint a hét végére az élelmiszer-ellátottságnak normálisnak kellene lennie.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cdxnkg7rln2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük