Gazdaság,  Hírek

Mennyire előnyös az Egyesült Királyság kereskedelmi megállapodása Amerikának?

Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, a múlt hónapban bejelentette a világ minden tájáról érkező importszerződések széleskörű adóztatását, amelynek célja az amerikai kereskedelmi kapcsolatok rendezése volt. Az Egyesült Királysággal kötött új megállapodásában egyfajta betekintést nyerhettünk abba, hogy milyen típusú egyezségeket kíván Trump világszerte kidolgozni. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság eddig csak korlátozott részleteket osztott meg az új kereskedelmi megállapodásról, amelyet mindkét ország még mindig kidolgozás alatt állónak tekint. Azok, akik arra számítanak, hogy a Fehér Ház jelentősen csökkenti az importadókat vagy jelentős engedményeket nyer el külföldön, valószínűleg csalódni fognak.

A csütörtökön bemutatott vázlat szerint Trump által a múlt hónapban bejelentett 10%-os importadó a legtöbb brit termék esetében változatlan marad. A tervek többsége lényegében annyit jelentett, hogy a Fehér Ház hajlandó volt visszavonni néhány importadót, amelyet stratégiai ágazatokra, például az autókra és az acélra vetett ki. Cserébe a Fehér Ház azt állította, hogy olyan változtatásokat nyert, amelyek kiterjesztik az amerikai marha-, etanol- és egyéb mezőgazdasági termékek értékesítési lehetőségeit az Egyesült Királyságban. Stan Veuger, az American Enterprise Institute gazdasági politikai tanulmányokkal foglalkozó vezető munkatársa megjegyezte: „A valóban lényegi tárgyalások, amelyeket folytattak, meglehetősen szűk körűek.” Hozzátette, hogy a Fehér Ház lényegében a status quo-t vette alapul, minimális változtatásokkal, és azt nevezték megállapodásnak.

A Trump-adminisztráció, amely látta, hogy a piacok pánikba estek az adóbejelentések miatt, igyekezett jelentősnek beállítani a bejelentést, ” áttörésnek” nevezve azt. Az Egyesült Királyságban Sir Keir Starmer, aki szintén érdekelt abban, hogy megbízható tárgyalónak tűnjön, „történelminek” nevezte a megállapodást, hozzátéve, hogy még több munka vár rájuk. Az acélgyártók és az autógyárak az Egyesült Királyságban megkönnyebbülten nyilatkoztak, mondván, hogy az adók csökkentése segít megmenteni az állásokat, de senki sem felejtette el, hogy a brit termékek továbbra is magasabb vámokkal néznek szembe, mint néhány héttel ezelőtt.

Az Egyesült Államokban a legtöbb elemző egyetértett abban, hogy a lényegi előnyök korlátozottak lesznek, annak ellenére, hogy a két fél közel egy évtizede tárgyal a kereskedelemről. Veuger arra is felhívta a figyelmet, hogy Trump első mandátuma alatt hasonlóan hajlandó volt győzelmet hirdetni a Kínával, Mexikóval és Kanadával kötött megállapodásokkal kapcsolatban, amelyeket a szakértők szintén szűk hatásúnak minősítettek. „Azt hiszem, Trump számára az igazi cél egy megállapodás elérése, és nem igazán számít, hogy az milyen tartalommal bír” – mondta. „Ez azt jelzi, hogy nem olyan nehéz eljutni egy megállapodásig, de ugyanakkor azt is, hogy nem áll rendelkezésre sok lehetőség a változtatásokra.”

A csütörtöki bejelentések különösen éles kritikákat váltottak ki az amerikai autógyártóktól. Megjegyezték, hogy a tervek értelmében a brit gyártmányú autók importálása olcsóbbá válik, mint sok, Mexikóban és Kanadában gyártott modell esetében. Más elemzők rámutattak arra az iróniára, hogy Trump figyelmen kívül hagyja a dollár árának növekedésével kapcsolatos aggályokat, miközben hajlandó csökkenteni az ultra-gazdagok, mint a Rolls-Royce és Bentley brit cégek által gyártott autók importadóját. A Nemzeti Marhahús Szövetség üdvözölte a megállapodást, de más, a gazdálkodókat képviselő csoportok, akik Trump politikai bázisának kulcsszereplői, meglehetősen visszafogottan reagáltak. Az Amerikai Farm Bureau Szövetség „fontos első lépésnek” nevezte a megállapodást, de hangsúlyozta, hogy „további munkára van szükség”.

A republikánusok, akik hagyományosan a szabadkereskedelem pártján állnak, gyorsan ünnepelték az eredményt. Adrian Smith, egy nebraskai képviselő, aki a kereskedelmi albizottság elnöke, a BBC-nek elmondta, hogy „örömmel” fogadta az első kereskedelmi megállapodást. „Ez egy jelentős lépés az amerikai termékek külföldi piacokon való értékesítési akadályainak lebontása és a baráti ellátási láncok támogatása felé” – mondta, megdicsérve az adminisztrációt a gyors tárgyalásokért, ugyanakkor megjegyezve, hogy örömmel látja, hogy a megállapodás részletei még mindig kidolgozás alatt állnak „további aggályok kezelésére”.

Paul Ashworth, a Capital Economics észak-amerikai vezető közgazdásza az újságíróknak tett nyilatkozatában megjegyezte, hogy a bejelentés a Fehér Házban „növekvő kétségbeesést” jelez, hogy enyhítse vámjait, mielőtt azok jelentős gazdasági kárt okoznának. Azonban ezek a gazdasági kockázatok nem az Egyesült Királyságból, hanem Kína kapcsolatából származnak, amely tavaly több mint 400 milliárd dollár értékű árut küldött az Egyesült Államokba, ez hatszorosa az Egyesült Királyság által szállított mennyiségnek. Trump a kínai termékekre vonatkozó importadókat legalább 145%-ra emelte, amire Peking saját vámokkal válaszolt az amerikai árukra. A két ország közötti kereskedelmi forgalom drámaian csökkent az utolsó hónapban, ami aggodalmakat keltett, hogy a vámok nemcsak az árak emelkedését, hanem hiányt is okozhatnak. A két fél ezen a hétvégén tartja első tárgyalásait, de hogy milyen eredmények születnek, az még kérdéses. Közben az óra ketyeg a Trump által a múlt hónapban bevezetett legmagasabb vámok 90 napos felfüggesztése felett, amelyet olyan partnerekre alkalmazott, mint az Európai Unió, Vietnam és Kambodzsa. A héten Trump feszülten reagált, amikor újságírók a kereskedelmi tárgyalásairól kérdezték. „Mindenki azt kérdezi, ‘Mikor, mikor, mikor írsz alá megállapodásokat?'” mondta. „Bárcsak abbahagynák a kérdezést.” De úgy tűnik, hogy ez a brit megállapodás nem fogja megnyugtatni a kritikusokat.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cp8dnm4dv2zo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük