Gazdaság,  Hírek

Üres polcok az M&S boltjaiban a kibertámadás után

A Marks & Spencer (M&S) áruházakban az utóbbi időszakban üres élelmiszerszekrényekkel találkozhattak a vásárlók, mivel a kiskereskedő egy kibertámadással küzd, amely hatással van a működésére. Az online rendeléseket péntektől felfüggesztették a cég weboldalán és applikációjában, miután a húsvéti hétvégén problémák merültek fel a kontakt nélküli fizetéssel és a Click & Collect szolgáltatással. Az BBC információi szerint a cég élelmiszerkínálatának helyreállítása a hét végére várható, ám a helyzet továbbra is aggasztó, mivel a kibertámadást egy DragonForce nevű bűnözői csoport hajtja végre.

A DragonForce egy viszonylag új kibertámadó csoport, amely várhatóan többmillió font váltságdíjat kér a szupermarketektől a támadás leállítása érdekében. A biztonsági szakértők, köztük Kevin Beaumont, megjegyzik, hogy az M&S a ransomware (zsarolóprogram) bandával küzd, amely megpróbálja zsarolni a céget. A DragonForce, mint sok más zsarolóprogram-csoport, rosszindulatú szoftvereket használ, hogy a lehető legtöbb áldozat számítógépén összezavarja az adatokat. Emellett igyekeznek annyi titkos információt is ellopni, amennyit csak tudnak, hogy azt zsarolásra használhassák. A csoport 2023 augusztusában kezdte meg globális támadásait, és zsarolóprogram-szolgáltatás modellben működik, ami azt jelenti, hogy bármilyen kibertörő bérelheti a káros szoftvert, amennyiben részesíti a DragonForce-t a „nyereségből”.

Bár nem tudni, hogy pontosan kik állnak az M&S kibertámadása mögött, egyes szakértők egy lazán szerveződő csoportot, a Scattered Spider-t említik. Az M&S megerősítette, hogy a boltokban „korlátozott elérhetőség” tapasztalható, de nem világos, hogy mennyire széleskörű a probléma. Az ellátási zavarok azért alakultak ki, mert a cég kénytelen volt offline állapotba helyezni egyes élelmiszerekkel kapcsolatos rendszereit. Az M&S alternatív folyamatokat alkalmaz annak érdekében, hogy mielőbb helyreállítsa a normál működést.

A londoni Marble Arch boltban az üres élelmiszerszekrények mellett figyelmeztető táblák is találhatóak, amelyek a technikai problémákra utalnak. Az ott vásárló Dot, aki rendszeres M&S vásárló, elmondta, hogy néhány polc meglehetősen üres volt, és nem találta meg a kedvenc kekszeit. Ken, egy 76 éves vásárló szintén megjegyezte, hogy a korlátozott készlet „határozottan szembetűnő”, de dicsérte a dolgozók segítőkészségét, akik a kibertámadás ellenére is „tökéletesen kedvesek” voltak.

A cég emellett a termékek egy kis részének ellátási zavarait is kezeli, amelyeket az Ocado szállít, amely szintén az M&S részben tulajdonában áll. Noha a kontakt nélküli fizetéssel, a Click & Collect szolgáltatással és az ajándékkártyákkal kapcsolatos problémák már megoldódtak, a vásárlók továbbra sem tudnak online rendeléseket leadni. Az M&S legújabb pénzügyi eredményei szerint az Egyesült Királyságban az M&S ruházati és háztartási termékek eladásának körülbelül egyharmada online platformokon keresztül történik, és ez a szegmens körülbelül 1,2 milliárd fontot ér.

Bár a cég részvényei kedden reggel kis mértékben emelkedtek, az utolsó öt napban 4,6%-ot estek, különösen pénteken, amikor bejelentették az online rendelések leállítását. A problémák a forgalmas kiskereskedelmi időszakban jelentkeznek, amikor az emberek a jó időre készülnek, és kültéri kerti felszereléseket, grillezési kellékeket, valamint party ételeket vásárolnak. Elemzők szerint a kibertámadás utóhatásai csökkenteni fogják a cég nyereségét, mivel sok vásárló más helyeken keres vásárlási lehetőséget.

Nayna McIntosh, a Marks & Spencer korábbi végrehajtó bizottsági tagja és a Hope Fashion alapítója megjegyezte, hogy az online rendelések leállítása „szinte olyan, mintha az ember egyik végtagját vágnák le”. Hozzátette, hogy pénteken valószínűleg nagyon nehéz döntést kellett hozniuk, és az, hogy a helyzet a második hétvégébe is átnyúlik, rendkívül fájdalmas lesz számukra. Ugyanakkor kiemelte, hogy az M&S népszerű márka, így a vásárlók valószínűleg elnézőbbek lesznek, amennyiben átlátható információt kapnak a helyzetről. Az M&S nem osztotta meg a kibertámadás pontos természetét, de egy szóvivője elmondta, hogy proaktívan kezelik az incidenst, és az érintett rendszerek ideiglenes offline állapotba helyezése után azon dolgoznak, hogy helyreállítsák az elérhetőséget az összes boltban.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cy489zelvx2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük